Cirugía Andaluza | 2019 | Volumen 30 | Número 1 - Febrero 2019
Pérez Quintero, García del Pino, González Benjumea, Reyes Moreno, Perea Sánchez, Martín García de Arboleya, and Balongo García: Megacolon tóxico como debut en colitis ulcerosa

Megacolon tóxico como debut en colitis ulcerosa

Toxic megacolon as debut in ulcerative colitis

El megacolon tóxico (MT) es una colitis aguda fulminante asociada a la dilatación mayor de 6 cm no obstructiva del colon total o segmentaria acompañada de signos de toxicidad sistémica. El diagnóstico se basa en la sospecha clínica y pruebas de imagen; radiografía de abdomen y la TC (tomografía computarizada). El tratamiento es inicialmente médico y la cirugía debe plantearse si hay ausencia de respuesta en 48-72 horas, empeoramiento, progresión de la dilatación, perforación o hemorragia.

Presentamos el caso de una mujer de 29 años sin antecedentes médicos que es diagnosticada en urgencias de megacolon tóxico perforado, requiriendo intervención urgente.

Palabras clave: megacolon tóxico, colitis ulcerosa, abdomen agudo, tratamiento quirúrgico, enfermedad inflamatoria intestinal.

The toxic megacolon (MT) is an acute fulminant colitis associated to the dilation greater than 6 cm non-obstructive of the total or segmental colon besides signs of systemic toxicity. The diagnosis is based on clinical suspicion and imaging tests; abdominal radiography and CT (computerized tomography). The treatment is initially medical and surgery should be considered if there is an absence of response in 48-72 hours, worsening, progression of dilation, perforation or hemorrhage.

We present the case of a 29-year-old woman with no medical history who is diagnosed in the emergency department of toxic megacolon perforated, for which she was operated on.

Keywords: toxic megacolon, ulcerative colitis, acute abdomen, surgical treatment, inflammatory bowel disease.